Zprávičky z Hradčovské školičky

ŠKOLNÍ ROK 2018/2019

 Jak si myslíš, že vypadá peklo a co v něm čerti dělají?
Odpovědi veverek

* Peklo je černé, mají tam kořeny a čerti zametají.

* V pekle jsou žáby a čerti si je vaří.

* V pekle je prach a nesou do pekla zlobivé děti… někdy i dospělé.

* Je tam velký bordel a nosí si do pekla trávu, kterou zašijí a budou z ní mít koberec.

* V pekle mají moderní počítače, aby se dívali na video a hráli na počítači hry.

* Čerti mají v pekle stůl a čertí gořalku na čertí párty.

*Může být v pekle kouř z ohně pod kotli, ve kterých si vaří žabí polévku.

* V pekle je hrozně moc hlasito, protože tam lucifer křičí na malé čertíky.

* Čerti udělali luciferovi zlou polévku, aby se lucifer víc zlobil.

* Mohli si plnit čertí úkoly, aby mohli chytit, kdo zlobil.

* Může tam být teplo, aby jim nebylo zima, a dělají si oheň.

* Oni si tam dělají svatbu, takže si natrhali kytky a museli si tam zametat.

* Můžou tam mít saunu, kde budou odpočívat.

* Můžou si házet kostky, aby se nenudili.


* Můžou si uřezat stromeček a udělat si vánoční čertí stromeček a pod ním budou mít čertí jablka a uhlí.

Jak si myslíš, že to vypadá v nebi?

Odpovědi zajíčků



* Já si myslím, že v nebi jsou dárky a Mikuláš.

* Já si myslím, že v nebi je brána.

* Já si myslím, že tam jsou okna.

* Já si myslím, že tam mají dveře.

* Já si myslím, že tam jsou všelijaké hračky.

* Já si myslím, že tam jsou panenky.

* Já si myslím, že tam jsou kočárky.

* Já si myslím, že v nebi jsou kapičky.

* Já si myslím, že tam jsou čerti.

* Já si myslím, že tam je Ježíšek.

* Já si myslím, že tam jsou ptáčci.
* Já si myslím, že tam je nebeská dráha.


* Já si myslím, že tam jsou měsíc a hvězdy.


ŠKOLNÍ ROK 2017/2018


OČIMA DĚTÍ

Co se vám líbilo na drakiádě?

·       Mě se tam líbilo draky a jejich mašličky.

·       Drak a perník.

·       Všecko.

·       Jak jsme papali perníčky.

·       Jak tam někdo lovil draka ve křoví.

·       Mně sa líbilo, jak draci létali až do nebe.

·       Mně sa líbil ten drak z papíru a na té paličce, co jsem
měl na drakiádě od paní učitelky.

·       Jak jsem pouštěl draky a ještě ten papírový a ještě ten můj.

·       Že tak moc fůkal větr a létali draci vysoko.

·       Plné ruky perníčků.

·       Jak draci létali, jak sem si ho taky držel a jak jsem pak dostal dráčka papíráčka a taky že jsme měli svačinku. (perníčky)

ODPOVĚĎ NA OTÁZKU:  A proč jsi tam nebyl?


·       Protože jsem tam jednůc byl.

Očima dětí

Co si myslíte, že dělaly paní učitelky o prázdninách?

·       Byly na dovolené.

·       Dívaly se na televizi a pily čaj.

·       Musely kupovat nové hračky, abysme si měly s čím hrát.

·       Pracovaly jste.

·       Pily kafé, dívaly se na televizu a daly jim tety kuchařky nejaké kokina, protože byly spolu všechny na dovolené.

·       Byly v Brodě a kupovaly maso na grilování.

·       Byly jste v kině.

·       Někdo mohl slavit narozeniny a mohly ste je slavit spolu.

·       Určitě jste byly v Hradišti na koupáku. V tom velikém skovaném.

·       Byly jste na kolotočích.

·       Někde měly strašidelný hrad, tak jste se pak bály.

·       Koupaly se někde v moři, protože máte rády sluníčko a spolu jste si odpočívaly, lízaly zmrzlinu a pily kafe.


·       Chodily na vycházky nebo výlety.






-------------------------------------------------------------------------------------------


Dětičky a jejich perličky

PŘI HŘE NA ŘEPU
Zajíčci: A řepa na poli se nehýbe. Kdo se pohne, je plevel a toho necháme na poli.

PŘI DEŠTIVÉM POČASÍ
Veverky: Paní učitelko, já stejně nechápu, proč nám nemůžeš nekdy pustit Mášu a medvěda
    na televizi.

NADŠENÍ PO PLAVÁNÍ
Zajíčci: Paní učitelko, já už se umí vytápět a pak zase utápět.

MILÁ NABÍDKA
Zajíčci: Paní učitelko, musíte jet někdy s náma do Vlčnova na koupaliště. Ale mosíme koupit
              větší auto, abyste sa tam vlezla.

PŘI SLOVNÍ HŘE
Veverka 1: Já si y slova nemůžu zapamatovat.
Veverka 2: Tak si je připiš k mozku.

PŘI HŘE NA SOCHY
p. uč.: Stát!
Veverky: Mě to pořád běhá.

VÝUKOVÝ PROGRAM NA MARŠOVĚ
p. Kadlecová: Kde přespávají zvířátka v lese, když nemají boudu ani stáj?
Zajíčci: Ve spíži.











Nevyčíslitelná láska k dětem

Účet

     Když maminka jednoho dne večer chystala večeři, přišel za ní do kuchyně jedenáctiletý syn s lístkem v ruce. S podivně strohým výrazem jí ho podal. Maminka si osušila ruce o zástěru a pomalu četla:

Vyplení záhonku:            20 Kč
Úklid pokojíčku:            50Kč
Nákup:                    10 Kč
Hlídání sestřičky (tři odpoledne):    90 Kč
Dvě jedničky:                 50 Kč
Každodenní vynášení odpadků:    30 Kč
                                                        ------------
Celkem:                250 Kč

Maminka se něžně na chlapce podívala. Vzala propisku a na druhou stranu lístku napsala:

Devět měsíců nošení pod srdcem:                    0 Kč
Všechny probděné noci, když jsi byl nemocný:            0 Kč
Všechna pomazlení, když ti bylo smutno:                0 Kč
Všechny osušené slzy:                        0 Kč
Všechny věci, kterým jsem tě každým dnem učila:            0 Kč
Všechny snídaně, obědy, večeře, svačiny a namazané chleby:    0 Kč
Každodenní péče:                            0 Kč
                                      --------------
Celkem:                                0 Kč

S úsměvem podala lístek synovi. Když si ho přečetl, cítil se zahanben.
Rychle otočil lístek a pod svůj účet napsal: „Vyrovnáno“. Pak maminku objal a dlouho se k ní tiskl.












Očima dětí

CANISTERAPIE

 Paní ukázala, že umí chodit na vodítku.

Mě se líbilo, jak na nás dávala piškoty a ten pejsek je zedl.

Ukazovala nám paní záchranné věci na vodu, jak zachraňuje lidi.

A mě se líbila vesta, jak ji měl oblečenou.

Jak se tomu pejskovi klouzala podlaha, a narazil pod stůl.

Jak paní dávala piškoty, tak pejsek skákal po nás radostí.


KOUZELNÍK

On tam měl hůlku a kostku a pytel a kouzlil aj s čepicou.

Kouzelník ukázal balón a naráz ho měl na hlavě.

Kouzlil s šátkama a pořád mu nechtěly zmizet. Nakonec se spojily.

Kouzelník byl celý čarovný.

Byl černý.

Že měl velice neposlušné zvířátko a to mu pořád pusinkovalo a dělalo co nechtěl.











Vánoční pranostiky

24. prosince
Když Kateřina po ledě chodívá, Eva potom blátem oplývá.
Na Štědrý večer hvězdičky, ponesou vajíčka slepičky.
Padá-li na Štědrý den v noci sníh, urodí se hodně vína.
Jasná noc o Štědrém dnu, mrazy lezou ke dnu.
Když na Štědrý den sněží, na pytle se chmel těží.
Je-li na Štědrý den vítr, bude úroda malá.

25. prosince
Zelené Vánoce – bílé Velikonoce.
Když na Boží hod prší, sucho úrodu poruší.
Jsou-li zelené Vánoce, Velká noc bude bělit se.
Jsou-li vrby o Vánocích plny rampouchů, bývají o Velikonocích plny kočiček.
Mráz na Boží narození, zima se udrží bez proměny.
Když vítr o vánocích věje, je v hojnost velká naděje.
Když čas před Vánoci až do Tří králů mlhavý a tmavý jest, následují na to nemoci.
Když Vánoce obílí stromy sněhem, tak je posype jaro květem.

26. prosince
Pak-li na Štěpána větrové uhodí, příští rok víno špatně se urodí.
Když na Štěpána silný vítr bouří, vinař smutně oči mhouří.
Svítí-li na den sv. Štěpána slunce, bude drahé ovoce.
Svítí-li v koledu v noci měsíc, bude ve stodole hojně obilí.
Když svatý Štěpán vyfouká bláto, bude pěkné jaro nato.

28. prosince
O mláďátkách den se omlazuje.
Máme-li na Mláďátka a sv. Josefa pěkné počasí, zvednou se příští rok brambory.
Na Mláďátka když prší, osýpají se děti.















Zprávičky z Hradčovské školičky

DĚTIČKY A JEJICH PERLIČKY

Trocha filosofie
Zajíčci: Pánbíček slyší, kdo říká škaredá slovíčka, ten má hřích.
P. uč.: Noo.. on má velké uši, on všechno slyší.
Veverka: A kdo mluví pěkně, tomu Ježíšek donese dáreček, a když ne, tak to řekne čertovi a
        on si ho odnese.
Na zahradě
Veverky: Já už jsem zpocený jak prase na rožni.
U nás doma
Zajíčci: Náš taťka hned jak vstane, tak valí do zbrojovky.
Moji domácí mazlíčci
Veverky: Paní učitelko, my máme doma psa: OVČÁKA.
U svačinky
P. uč.: Kdo bude chtít suchý chleba, ten si řekne.
Zajíčci: Prosím malý, neplněný.
V úterý u oběda
Zajíčci: Dneska je zítřek nebo úterý?

BRAMBOROVÝ DEN

Šli jsme na zahradu a měli jsme zazpívat zimní písničku o ježečkovi, a jak jsme splnili úkoly, opékali jsme brambory.

Skřítci Bramboráčci nám nechali úkoly.

Splnily jsme bramborové úkoly, zpívačky a tleskačky. Brambory sme osolili v ohni se pekly, když sme je jedli.

Opékali jsme špekáčky.






JABLOŇ

Plod jabloně - jablko - doprovází člověka od počátku historie. Napodobenina jablka se stala součástí symbolů královské moci. Na vánoce je rozkrajováno a spojováno jako symbol štěstí, pokud se objeví hvězdička.
V červeném jablíčku
uvidíš hvězdičku,
po vodě pustíš z oříšku lodičku,
popluje daleko, popluje v dál,
sváteční nálada zahalí kraj.

Jablíčka sloužila i jako ozdoby na vánoční stromeček. Nesměla chybět na žádné vánoční tabuli.


PEČENÍ ŠTRŮDLU očima dětí

 Do těsta jsme dali jablíčko a to jsme posolili, budeme ho jest až zítra.

Paní učitelka vyrobila těsto z obchodu, pak jsme tam dali jablka.

Nejprve jsme nastrouhali jablka a zabalili jsme ho do těsta. Těsto už bylo opražené.

Pomáhali jsme strůhat jablka a cukr jsme jenom ovoňali a pomohli jsme ho slízat.

Střídali jsme se u strouhání jablek a střídali jsme stranu, kde je tlustá

Zajímavé bylo, když se rozkleplo vajíčko.

Mě se líbilo, jak jsme strůhali jablíčko a nikde nemám krev, jenom na koleni.












PODZIM NA NAŠÍ ZAHRADĚ


BŘÍZA

Bříza je strom pro melancholiky; zahání chmury a způsobuje dobrou náladu.
Už samotný pohled na štíhlé bílé kmeny břízy a její jemné větve působí na nás uklidňujícím dojmem. Spánek pod břízou se doporučuje lidem, kteří se cítí vyčerpáni nemocí nebo těžkou prací.
Z mladých březových pupenů (jsou však chráněny!) si můžeme připravit salát, z čerstvých mladých listů zase čaj. Extrakty z břízy jsou elixírem pro zdraví a krásu. Čaj z mladého listí působí protizánětlivě a močopudně a napomáhá rozpouštění močových kamenů. Užívá se při revmatických potížích a při poruchách funkce slinivky břišní.
Zevně působí na pročištění a regeneraci pokožky, též vyhlazuje vrásky.
Když obejmeme kmen břízy, přinese nám to klid a celkové posílení.
Napomůže také při rozvíjení intuice a vnímavosti.

LÍPA

Lípa je stromem smíření.
Už za dávných časů, jakmile se dva znesvářené rody či sousedé udobřili, zasadili na hranici svých území lípu, aby hlídala a chránila jejich mír a pokoj. Je to strom lásky, který urovnává mezilidské vztahy.
Lípa je také účinná léčitelka. Její květ je známým prostředkem proti nachlazení, při horečkách a zahlenění dýchacích cest. Pomáhá také při žaludeční a střevní kolice a též proti revmatismu. Energie lípy zajišťuje zdravý odpočinek, přivolává věštecké sny a především přináší příjemnou a vstřícnou atmosféru ve vztahu dvou či více osob.
Proto se pobyt při kmenu lípy doporučuje především těm lidem, kteří vidí všechno černě a domnívají se, že je neustále někdo pronásleduje a chce jim ublížit.
Zvláštní magickou sílu má dvanáct lip vysazených do kruhu.




Zprávičky z Hradčovské školičky
Časopis mateřské školy
Nejen pro rodiče
Číslo 7
Ročník 2


WWW.MSHRADCOVICE.BLOGSPOT.COM
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN

ZAJÍČCI

BŘEZEN

Zajíček s knížkou v ruce – vrchol projektu S knížkou v ruce
Zajíček a sněženka – jarní počasí, kytičky
Zajíček probouzí broučky – jarní počasí, odemykání zahrady, probouzení broučků a
             přírody

DUBEN

Zajíček na návštěvě u zvířátek – zvířátka ( zejména domácí) a jejich mláďátka
Zajíček hledá velikonoční vajíčko – velikonoční zvyky
Zajíček pekařem – povolání

KVĚTEN

Zajíček přeje mamince – maminka slaví svátek, moje rodina
Zajíček jede na kole – vrchol projektu dopravní výchova
Zajíček cestovatel – školní výlet

ČERVEN

Zajíček slaví s dětmi – oslava dne dětí
Zajíček hledá pramínek – vrchol projektu Od pramínku k řece
Zajíček se těší na prázdniny – Letní počasí, rozloučení s předškoláky

ČERVENEC, SRPEN

Zajíček v prázdninové školce – opakování z celého roku, venkovní aktivity





VEVERKY

BŘEZEN

S knížkou v ruce – návštěva knihovny
Vítáme tě jaro – znaky jara, odemykání zahrady
Táta včera na venku – poznávání jarních květin
Od semínka po rostlinku – vysázení rostlin, péče o zahrádku
Hrátky se zvířátky – domácí zvířata a jejich mláďta

DUBEN

Hody, hody doprovody – tradice, hledání velikonočního vajíčka
Jen si děti všimněte – Den Země, třídíme odpad
Můj den – základní časové údaje

KVĚTEN

Každý máme svoje doma – náš dům, vybavení, využití
Moje rodina – rodinné vztahy
Maminka má svátek – příprava besídky na den matek
Pozor děti, červená – dopravní prostředky

ČERVEN

Ať si holka nebo kluk – oslava dne dětí
Od pramínku k řece – život u vody
Pojedeme na výlet – školní výlet
Hurá, budou prázdniny – rozloučení s předškoláky, spaní ve škole

ČERVENEC, SRPEN

Těšíme se na prázdniny – poučení o bezpečnosti, co budeme dělat o prázdninách
Jaké byli prázdniny – co jsme všechno zažili







DĚTIČKY A JEJICH PERLIČKY

JAK SI DĚTI PŘEDSTAVUJÍ JEŽÍŠKA?
VEVERKY: – má hnědé vlasy
Má křídla
Je celý bílý
Má nohy
Má bodliny
Umí se bránit
Nosí penízky těm, kteří jsou chudí

NA VYCHÁZCE
VEVERKY: „ On mosí byt navalený, když pořád padá… To mě říká taťka.“

TŘI KRÁLOVÉ
P. UČ.: „Proč si myslíte, že byl Baltazar černý?“
VEVERKY: „Vymetal komíny.“

ČESTNÉ PROHÁŠENÍ
ZAJÍČCI: „dneska su hodná, dneska neplaču. Ale včera sem plakala jak sviňa.“

MŮŽU PROSÍM NA ZÁCHOD?
P. UČ.: „Jak na mě zavoláš, když budeš chtít na záchod?“
ZAJÍČCI: „Halooooo!“

CO SI OBLEČU AŽ NAPADNE SNÍH?
VEVERKY: „Paní učitelko, já se netěším až napadne sníh. To si budu muset zase
        oblékat GOMBÉZU.“

PŘI HŘE V OBCHŮDKU
ZAJÍČCI: „Já budu OBCHODAČ.“

U KOPROVÉ POLÉVKY
ZAJÍČCI: „Paní učitelko, mě nechutná ten kapr.“

JAK NEJLÉPE POCHVÁLIT DĚTI?
„Ty jsi ale šikovník.“

KDYŽ PŘEJEME K NAROZENINÁM
VEVERKY: „Všechno nejlepší, ať ťa taťka nehodí do potoka.“

POZORUJEME ZIMNÍ POČASÍ
P. UČ. „Jaké máme venku počasí?“
VEVERKY: „fouká tam vítr.“
P. UČ. „A podle čeho jste to poznali?“
VEVERKY: „Protože se tam kroutí listí na stromě.“
P. UČ. „A my můžeme v zimě vidět listí na stromě? Proč ne?“
VEVERKY: „Protože sedíme na koberci.“

ANI MATEŘSKÝ JAZYK NÁM NENÍ CIZÝ
ZAJÍČCI: „Paní ucitelko, já umím mluvit cesky.“ … „Kurnik sopa.“

MÁME RÁDI SPORTY
VEVRKY: „Paní učitelko, já mám kolo vyrobené z hor.“ (horské kolo)

KDYŽ SI DĚTI HRAJÍ
VEVERKY: „ A já teď jdu natáhnout tu EREKTIKU.“

MÁME RÁDI ZVÍŘATA
ZAJÍČCI: „Paní učitelko, tady jsem pro zvířátka postavil KOTRMELEC.“

KDYŽ NÁS DĚTI CHVÁLÍ
VEVERKY: „Paní učitelko, vy máte pěkný obrázek. Vy ste hotový umělěc. Vy ste chodili
            do Brodu do umělca?“

VEVERKY: ,,Paní učitelko, to pochopíte, až budete starší“

PEČUJEME O SVÉ ZDRAVÍ
ZAJÍČCI: ,,Mosím sa učesat, abych nemosela nosit brýle, protože taťka jak byl malý, tak sa
                  nečesal a už nosí brýle.“

POZNÁVÁME KYTIČKY
ZAJÍČCI: „Tady poroste MARCIPÁN.“







Zprávičky z Hradčovské školičky
Časopis mateřské školy
Nejen pro rodiče 
Číslo 6
Ročník 2








Náš třídní vzdělávací plán
Zajíčci

PROSINEC – ZAJÍČEK POZNÁVÁ VÁNOČNÍ ZVYKY

1.      Zajíček a Mikulášská nadílka
-         Mikuláš, advent

2.      Zajíček se těší na vánoce
-         Vánoční zvyky


LEDEN – BUDE ZAJÍČEK DOKTOREM?

1.      Zajíček vítá tři krále
-         Cesta tří králů

2.      Zajíček v pohádkovém lese
-         O Sněhurce a další pohádky

3.      Bude zajíček doktorem?
-         Naše tělo


ÚNOR – ZAJÍČEK SI HRAJE SE SNĚHEM

1.      Bude zajíček doktorem?
-         Zdraví x nemoc

2.      Zajíček na karnevale
-         Karneval

3.      Zajíček staví sněhuláka
-         Zimní počasí, zimní sporty







VEVERKY

PROSINEC – VEVERKA SE TĚŠÍ NA VÁNOCE

1.      Mikulášek zvoní, cinká
-         Tradice, návštěva Mikuláše

2.      Advent
-         Tradice, píšeme dopis Ježíškovi

3.      Těšíme se na Vánoce
-         Tradice, besídka, Ježíšek


LEDEN – VEVERKY A ZIMNÍ RADOVÁNKY

1.      My tři králové
-         Tradice

2.      Když jsem chodil do školy
-         Příprava dětí na zápis do ZŠ

3.      Hajný je lesa pán
-         Příroda v zimě, péče o zvířátka

4.      Padá snížek bílý
-         Zimní sporty

ÚNOR – ZDRAVÁ VEVERKA

1.      Haló pane karnevale
-         Příprava na karneval, masky

2.      Čím jednou budu
-         Povolání, návštěva řemesel v obci

3.      Poznáváme svoje tělo
-         Zdraví a prevence

4.      Máme rádi pohádky
-         Veverky hrají zajíčkům




Dětičky a jejich perličky

Děti si hrají v kuchyňce.
Zajíčci: „Dnes budou na oběd škabety s žizkem.“

Svačinka před plaváním.
Veverky: „Musím se pořádně najíst, abychom se moc neutopili.“

Při prohlížení obrázků hradů a zámků.
Veverky: „Paní učitelko, co je to za hrad?“
p. .: „ To je švihov.“
Veverky: „To je jak Švehlov-á.“

Blíží se Mikuláše.
Veverky: „Že se na nás čerti dívají z nebe!“

Čas na hádanky.
Veverky: Paní učitelko a znáte tuto hádanku?
                Leze, leze po železe, nedá pokoj až tam vleze.
P. .: „Přece klíč.“
Veverky: „Nee. Ožralý tankista.“




Mateřská škola bude uzavřena od 22. 12. 2014
do 4. 1. 2015
  Krásné prožití vánočních svátků,       
zdraví, štěstí, lásku,                                          
pohodový vstup do nového roku
a dětem bohatého Ježíška
přeje celý kolektiv MŠ.                                                           Zelenej se jedličko,
narovnej se maličko.
Líbíš se mi, vezmu si tě,
budeš vonět v našem bytě.
Dám ti hvězdu na čelo,
večer bude veselo.
Můžu ti to předem slíbit,
bude se ti u nás líbit.
 











Zprávičky z Hradčovské školičky
Časopis mateřské školy

Nejen pro rodiče 

Číslo 5, Ročník 2


WWW.MSHRADCOVICE.BLOGSPOT.COM

 

 

S dětmi jsme připravovali

 

Šípkový čaj

 

Asi 10 rozdrcených šípků namočíme na 1 hodinu do ½ litru studené vody.

Pak přivedeme k varu, necháme asi 15 minut vyluhovat a čaj je hotov.

Sladíme nejlépe medem.

Šípky se hodí i jako přísada do jiných čajů.

 

Koštovali jsme také…

Šípková armeláda

 

Suroviny: Čerstvé šípky, cukr
Příprava:
Čerstvě očištěné šípky rozkrájíme a vaříme doměkka.
Rozvařené šípky propasírujeme přes síto z umělé hmoty. (Čím teplejší, tím lepší, za studena to jde těžko.)
Protlak zvážíme a dáme vařit.
Za stálého míchání přidáváme stejné množství cukru a  mícháme do zhoustnutí.
Marmeládou poté naplníme malé skleničky a sterilujeme při 80 °C 10 minut.






Náš TVP

Každá mateřská škola má svůj školní vzdělávací plán, který si nadále každá třída rozpracovává do svých třídních vzdělávacích plánů. Pomocí našeho časopisu vám poskytneme náhled do TVP, kde vás seznámíme s našimi týdenními tématy, které máme naplánovány. Témata jsou jen přehledná, můžou se měnit podle počasí, individuálních potřeb třídy nebo spoluprací mezi oběma třídami (uspávání zahrady, dýňování,…).

TVP ZAJÍČCI

ZÁŘÍ – ZAJÍČEK SE KAMARÁDÍ

1.      Zajíček poprvé ve školce
-         Pravidla třídy, značky, orientace v MŠ, seznamování s kamarády

2.      Zajíček v ovocném království
-         Jablíčko a další druhy ovoce, barvy, ježeček

ŘÍJEN – ZAJÍČEK POZNÁVÁ PODZIM

1.      Zajíček v zeleninové zahrádce
-         Brambora, řepa a další druhy zeleniny, dramatizace pohádek

2.      Zajíček a papírový dráček poznávají pole
-         Podzimní počasí, znaky podzimu, drakiáda, zelenina

3.      Zajíček a podzimní radovánky
-         Místní hody, kolotoče, dýňování, halloween

LISTOPAD – ZAJÍČEK PŘEJE ZVÍŘÁTKŮM DOBROU NOC

1.    Zajíček a barvy podzimu
       -   Pozorování přírody, přírodniny, listí

2.     Zajíčkova ukolébavka
       -   Uspávání zvířátek, Pohádka (Boudo budko, O  rukavičce)
  

TVP VEVRKY

ZÁŘÍ – VEVERKA UŽ NA NÁS ČEKÁ

1.      Hola dědi, hola, školka na nás čeká
-         pravidla třídy, značky

2.      Veverky se seznamují
-         orientace v MŠ, na školní zahradě

3.      Šel zahradník do zahrady
-         ovoce, ježeček a jablíčko

ŘÍJEN – VEVERKA A PODZIMNÍ PŘÍRODA

1.      Co nám vyrostlo na poli
-         Zelenina

2.      Draku, draku vyleť výše
-         znaky podzimu, drakiáda

3.      To je zlaté posvícení
-          Hody, kolotoče


4.      Halloweenské veselí
-         Dýňování, halloweenský den
                       
LISTOPAD – VEVERKA SE LOUČÍ S PODZIMEM

1.      Uspávání zahrady
-         příprava domečků pro zvířátka, zamykání zahrady

2.      Podzimní počasí
-         změna počasí, loučení s podzimem



Zdravé pískání

Stejně jako minulý rok, tak i letos budeme s veverkami hrát na flétnu jednotlivé notičky i lehké písničky. Noví předškoláci začnou od nejlehčích začátků až k jednoduchým písničkám a děti, které hrály již minulý rok, budou pokračovat s novými písničkami.


Dětičky a jejich perličky

1.      Povídání si v kroužku – zajíčci
Uč.: „A máš doma bratříčka?“
Zajíček: „Ano mám.“
Uč.: „A jak se jmenuje?“
Zajíček: Lenička

2.      Při nesení matračky – veverky
Veverka: „Já sem tak zpocený, že tu matračku ani neunesu.“

3.      Opakování částí lidského těla – veverky
Uč.: „Co máme na krku?“
Veverka: „Mozek.“

4.      U oběda – zajíčci
„Dnes máme jurajskou polévku.“

5.      Pozorování stop zvířátek – veverky
„To jsou stopy od TRNKY.“

6.      Povídání si v kroužku – zajíčci
Uč.: „Jaké má jablíčko tvar?“
Zajíčci: „Kulaté.“
Uč.: „A co je ještě kulatého“
Zajíčci: odpovědi od různých dětí „Míč, kolo, hodiny, rameno, koleno, babské prsa…“

7.      Pozorování housenky na vycházce – veverky
Veverky: „Paní učitelko, z té žížaly se vyklube housenka.“

8.      Kdo vstává dřív…? – veverky
Veverky: „Ale já jsem vstávala už v pět?“
Uč.: „A proč tak brzy?“
Veverky: po krátké úvaze – „Taťka si prdl.“





Zprávičky z Hradčovské školičky
Časopis mateřské školy
Nejen pro rodiče 
Číslo 4
1.ročník
MOTTO:
JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA
S KAMARÁDY JE NÁM PRIMA
OHLÉDNUTÍ ZA ŠKOLNÍM ROKEM
            Ve školce jsme vytvářeli kladné a podnětné prostředí a kladli jsme důraz na dodržování dohodnutých pravidel.
            Předškoláky jsme připravovali na vstup do základní školy. V řízených činnostech jsme děti seznamovali s nejrůznějšími výtvarnými technikami, účastnili jsme se i různých výtvarných soutěží. Hráli jsme na dětské hudební nástroje nejen při hrách a povídali jsme si o různých tématech. Děti nejvíce zajímala témata, která si mohly i sami vyzkoušet – pečení cuketové buchty, perníčků, horalkových i kokosových kuliček, jablíčkový den, výroba ovocného salátu, pečení brambor, „Mravenčí říše“, uspávání broučků, Canisterapie, pečování o zahradu a o zvířátka, která u nás našla domeček, sázení rostlinek. Nesměl chybět ani krátký výlet do družstva a ke koňům. Nemůžeme opomenout každoroční focení tříd.
            Některé děti absolvovaly kurz plavecké výuky. V MŠ jsme viděli nejrůznější divadelní představení a na pár představení jsme se jeli podívat do Kulturního domu v Uherském Brodě. Prožili jsme i spoustu společných akcí jako je drakiáda, dýňování, vánoční dílny, rozsvěcování vánočního stromečku, vánoční besídka, Karneval, návštěva u Pišojů, projekt „ S knížkou v ruce“ do kterého se zapojil i pan starosta, Velikonoční dílnička, s předškoláky jme byli na návštěvě v ZŠ, místní knihovně a na exkursi „Den Země“ v Uherském Brodě.
A CO NÁS JEŠTĚ ČEKÁ?
            Měsíc červenec se kvapem blíží a děti už se jistě nemohou dočkat prázdnin strávených u babiček, strýčků či tetiček, „proválených“ slunečních dnu u bazénu či výletováním. Než však děti zakusí zážitky prázdnin, čeká je ještě měsíc plný prožitků.
            Kromě již tradičního školního výletu na konci roku a odpoledni, při kterém se rozloučíme s našimi budoucími prvňáčky, nás ještě čeká sportovní dopoledne v Drslavicích, Medový den na Domě dětí v Uherském Brodě a přijede k nám i divadýlko. V letošním školním roce se účastníme oslav 30. výročí od založení naší mateřské školy.
           
Mateřskou školu můžete navštěvovat i o prázdninách a to v době
od 1. 7.  do 13. 7. 2014 a také
od 18. 8. do 29. 8. 2014
V období od 14. 7. do 17. 8. 2014 bude MŠ uzavřena.
Dětičky a jejich perličky
Při hře „Molekuly“ děti mají za úkol vytvořit skupinky (po 2, 3, 4,...), tentokrát měly za úkol vytvořit „skupinky“ po jednom:
Paní učitelko, my jsme jeden.“
Při uklízení hraček ve třídě:
Paní učitelko, co řeknete to je svaté, že?“
Když si chtějí dět půjčit hračku na zahradě:
1) „Paní učitelko, můžu si půjčit KOBOLEŠKU?“
2) Dáte mi prosím PAKESNÍK?“
Jsme rádi, že dětem chutnají i polévky:
Dneska mám HŘIBOŠKU.“
Děti mají uklízet stavebnici LEGO, aby byl stoleček pěkně uklizený:
Já mám svoji stanici vždycky uklizenou. Aj teď.“
Jo, ale máš tam bordel.“
Po jedné delší vycházce:
Bolí mě přední prsty.“
V září bude velký den,
já už budu školákem.
Už se těším do školy
na děti i úkoly.
                       
Na závěr bychom vám všem chtěli popřát krásné léto plné sluníčka.
Malým školákům  šťastný vstup do první třídy a v novém roce se známými i novými tvářemi na viděnou.
Kolektiv MŠ





Zprávičky z Hradčovské
školičky
Časopis mateřské školy
Nejen pro rodiče
 1. ročník, číslo 3




MOTTO: 
JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA - ČTYŘI ROČNÍ OBDOBÍ.
I KDYŽ ZIMA BÝVÁ PRIMA, NIKDO Z NÁS SE NEZLOBÍ,
ŽE UŽ JARO ZLATÝM KLÍČKEM CESTU K LÉTU ODMYKÁ,
A ŽE S VĚTREM PŘIJDE PODZIM, TO JE PRAVDA ODVĚKÁ.
RADY PRO RODIČE
Chodíte s dítětem k logopedovi? Nepodceňujte trénink a vydržte.
Zatímco dříve děti s některými vadami řeči končily i na zvláštní škole, dnes mají šanci naučit se dobře vyslovovat i ty s těžšími logopedickými vadami. Disponujeme lepší diagnostikou, a dostatkem klinických logopedů, k dobrému výsledku je ale zapotřebí též rodičovská trpělivost.
Kd před časem přišel na svoji první logopedickou hodinu pětiletý Tadeáš v doprovodu otce, odcházeli následně domů jak spráskaní psi.
"Logopedka prý povýšeně prohlásila, že ji teda čeká těžká práce, protože kluk mlčel jak zařezaný. A ještě se obořila na manžela, proč ho nepřipravil na to, že na logopedii se mluví," vzpomíná Tadeášova matka. "Syn je uzavřený a chvíli trvá, než začne někomu důvěřovat. Má malé sebevědomí a potřebuje spíš povzbudit. Jenže tady měl hned začít vyprávět, co dělal o prázdninách," stýská si Jana Konečná.
"Přišel tam s problémem se sykavkami, ale odcházel jako úplný hlupák. On má nějakou poruchu? ptala se ještě logopedka manžela. Asi kvůli tomu, že byl vyplašený a odpovídal v holých větách," dodává.
Jana Konečná se nevzdala a zaklepala na dveře jiné specialistky. "Tadeáš byl ještě vyplašenější, protože očekával další sprchu kritiky. Jenže tentokrát se s ním logopedka na celou hodinu zavřela do ordinace, poté vyšla i s rozesmátým Tadeášem a řekla: "Je moc chytrý. Půjde to s ním jako po másle."
A šlo. Za dva roky logopedické péče se chlapec nejen naučil dobře mluvit, ale posílil si i sebevědomí, naučil se správně držet tužku, zkrátka byl perfektně připravený na vstup do školy.
Stačí cvičit a vydržet.
            To, že do náplně logopeda patří také mimoverbální prostředky, jednoznačně potvrzuje i klinická logopedka Pavlína Froňková: "Při první návštěvě mluvím s maminkou a dítě zatím kreslí postavu. Kresba je jedním z vodítek, které mi pomůže poznat dost o jeho zralosti. Pak musím navázat kontakt, aby se dítě uvolnilo a důvěřovalo mi. A samozřejmě je nutná i důvěra ze strany rodičů. Problém dítěte logoped sám nevyřeší, spolupráce s rodiči je nutná."
            Docházka na logopedii trvá většinou několik měsíců až let a výsledný efekt záleží především na odhodlání a trpělivosti všech zúčastněných stran. "Když pětileté dítě nedokáže správně vyslovovat, už potřebuje správné vedení," říká Pavlína Froňková. "Jen logoped dokáže posoudit, kdy kterou hlásku začít cvičit a jak ji cvičit."
            Než přijde na řadu "mydlící se Kamila" či "skákající sysel", musí odborník posoudit, zda má dítě dobrou motoriku mluvidel a zda správně slyší jednotlivé hlásky. V opačném případě můžete procvičovat výslovnost od rána do večera, ale výsledek nebude žádný. Motivující však budiž následující přesvědčení logopedky: "Běžné zdravé dítě se naučí vyslovovat každou hlásku, stačí cvičit a vydržet."
Autor: pro iDNES.cz , Judita Traubová
  
Hláska -K-
            Necháme vyslovovat slabiku TATA /tt/ nebo ŤAŤA /ťť/ a hrot jazyka stlačíme dolů a dozadu špachtlí nebo ukazováčkem. Hřbet jazyka se prohne vhůru, vytvoří uzávěr proti měkkému patru a ozve se kaka.
1)         Nejdříve procvičujeme slabiky: ka, ko, ku, kou, ke, ky
2)         Káva, kámen, kabát, kaše, - páka, láká, kuká, puká,...
            koza, ková, kotě, kočka, kolo, kopec, komín, kope, kos, kouká, kousek, koule - kouká,    koukol, okoun, okolo ...
            kéž, kelímek, kedlubna, kus, kuká, kůzle, kukačka, kytara, kyselý, kývá, kýchá, kytice - léky, nákyp, nákup ...
3)         žák, mák, vlak, pták, potok, bok, suk, luk, brouk, lék ...
4)         Klobouk, klade, sko, klepe, klíč, okno, cvoky, kolty, lokty, květy, kváká, krk, cukr ...
5)         Na poli kvete mák. Maminka koupila kakao. Ka koulí kuličky. Alenka kolébá v kolébce.             Kukačka kuká u potoka. Lenka má kovové knoflíky.
Hláska -G-
            Vyslovuje se stejně jako -K-, ale zněle. Nacvičuje se ze slabiky DADA /dd/
1)         Slabiky: ga, go, gu, gou, ge, gy
2)         galoše, garáž, gól, gorila, guma, guláš, Gustav, generál, gramofon, kilogram, vagón, groš ...
3)         Generál má gumové galoše. Olga vaří guláš.
Kolébala máma                                                          Gusta má míč gumový,
na kolébce kluka,                                                       kdo má taky takový?
kolébala, kolébala,                                                     Dává góly, tento umí,
teď ji bolí ruka.                                                          Gusta je kluk jako z Gumy.
                        (Štulíkové)
Kája kouká na kukačku                                             Olga je v dešti
na vysokém buku.                                                     v gumovém plášti.
Volá na ni: ,,Ku-ku, ku-ku!"                                      V galoších z gumy
Ona na něj: ,,Kluku, kluku!"                                     chodit v nich umí.
                       
Co všechno jsme prožili?
 Připravili jsme Vánoční besídku, u které si děti rozbalily své dárečky.

 
 Protože máme ve školce děti, které se připravují do školy, tak jsme se byli podívat, co všechno se už prvňáčci naučili.

 
 Nezapomněli jsme ani na naše malé "Zajíčky", tak si pro ně děti z "Veverek" připravily pohádku "O dvanácti měsíčkách".
 
 Nejen pohádkově oblečení jsme zůstali i na karneval
 
 Do školky k nám přijelo i loutkové divadlo, na které se přišly podívat i děti z Drslavic.
 
 Jóga pro děti
Zkus kouzelnou jógu a buď silný jako lev, pevný jako strom a pružný jako opice
V letošním školním roce jsme s veverkami začali s cvičením „jóga pro děti.
            Pro děti může být jóga kouzelná, pomocí básniček se můžeme proměnit ve lva, žirafu, kohouta, krokodýla, tygra, broučky, slunce, měsíc, hvězdy, strom či hadrovou panenku nebo jejich oblíbenou opici.
            Některé cviky jako čáp, slon, motýlek nebo kočička znáte určitě i vy.
Miminko
Každý z nás byl jednou malý,           (turecký sed, v rukou držíme nohu jako miminko a houpáme ji)
Možná už jsme zapomněli.
Pohopej se malinko,
Jako když´s byl miminko.
Každá z nás byl jednou malý,            (vystřídáme nohy)
Rádi jsme se houpávali.
Houpi hou, houpi hou,
U maminky na rukou.
Každý z nás byl jednou malý,           (kolébka – ruce spojené pod koleny, houpání se – masáž zad a páteře)
To když jsme se kolébali.
Nicv lepšího ale není,
Než maminky pohlazení.
Hrajeme na flétničku
            Nejen zdravé cvičení jógy, ale i zdravé pískání nás provází tímto školní rokem. Děti se již naučily notičky H, A a G. Kromě jednotlivých notiček jsme se naučili i jednoduché písničky:
            H – Honzík, A – Anička, Hou – hou, Sněhulák, Sněží, G – Gustík, Ukolébavky; Halí dítě a Halí – belí a nejnovější písnička: Mamko, já ti zahraju!.

A nemůžeme opomenout ani dětičky a jejich perličky
Děti u svačinky:
  ,, Paní učitelko, jaká je to pomazánka? "
  ,, Rybičková."
  ,,  Já už si vzpomínám. Maminka mi četla,že je z tučňáka."
 Děti si hrají na školu:
 Za paní učitelkou přijde chlapeček a říká:
 ,, Paní učitelko, my si teď hrajeme na školu. Já jsem jakože pan ředitel a děcka mě nechtějí vůbec, ale vůbec poslouchat. Nevíte co mám dělat? "
Děti si hrají na školu:
Chlapeček běhá rozrušeně po třídě se sešitem v ruce a křičí:
,, Pane učiteli, pane učiteli... ale já jsem chtěl pětku! "
           
Hra na piráty:
Chlapečka při hře na piráty tlačila páska na oku:
,,Hnije a odpadává mně hlava."
Velká úvaha u svačinky:
,, Až já budu velká a budu mít miminko, bude se jmenovat po vás, paní    učitelko."
,, A co když to bude kluk?"
,, Ne, to ne... Já jsem se narodila mamince a můj bráška tatínkovi."
Na vycházce: 
,,Děcka pohněte nebo nám paní učitelka sežere všecky řízky."
Fandíme hokeji:
Velká diskuse nad hokejovým zápasem proti Slovensku:
,,My jsme dali pět gólů a "SLOVENŠŤANÉ" jenom tři."
           
Když si děti hrají:
,,Když se mnou budeš ještě mluvit, bude mě víc bolet to moje koleno."
Děti projevují zájem i o knížky:
,, Já chci tu natahovací knížku."
Při zpáteční cestě od návštěvy u Pišojů:   
,,Paní učitelko, podívejte, za naší školkou jde vidět  DALEKOHLEDNA."
Máme i velkého vlastence:
,, Paní učitelko, proč nemůžeme mít Slovenskou hymnu? Mě se tak líbí, ona je samý hrom.“
I paní učitelkám se občas něco podaří: 
,,Ten vlak houká nějak jarně.“


Zprávičky z Hradčovské školičky
Časopis mateřské školy
Nejen pro rodiče 
Číslo 2 – listopad, prosinec 2013
1.ročník

MOTTO: 
JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA - ČTYŘI ROČNÍ OBDOBÍ.
I KDYŽ ZIMA BÝVÁ PRIMA, NIKDO Z NÁS SE NEZLOBÍ,
ŽE UŽ JARO ZLATÝM KLÍČKEM CESTU K LÉTU ODMYKÁ,
A ŽE S VĚTREM PŘIJDE PODZIM, TO JE PRAVDA ODVĚKÁ.
 
Listopad plný zážitků 

V listopadu nás čekala příprava zahrady na zimu – uspávání broučků, bylinkové zahrádky a celé zahrady,
 
navštívili jsme DK Uherský Brod na představení „O víle Jeřabince“, 
u nás jsme přivítali pejska Arinku (využívána pro canisterapii) i s jejími štěňátky,
začali jsme s přípravou na Vánoční besídku – pečení perníčků,
a listopad jsme uzavřeli výrobou adventních věnců a další vánoční dekorace na Obecním úřadě…

Vánoční cukroví ve školce  
Horalkové kuličky
 Suroviny:                     250g másla
                                   150g moučkového cukru
            8ks oplatek horalky ( po 50g)
            100g mletých lískových oříšků
            Mleté ořechy na obalení
Postup: Změklé máslo utřeme s cukrem a vmícháme všechno ostatní. Ze vzniklé hmoty tvoříme kuličky, které obalíme mletými ořechy a uložíme do košíčků. Dáme do ledničky ztuhnout.
Kokosové kuličky
Suroviny:        200 g kokosové moučky
2 dl slazeného kondenzovaného mléka
loupané mandle
Postup: Z kokosu a mléka vypracujeme hmotu a necháme ji vychladit. Vytvoříme kuličku nebo váleček a do kousků vtlačíme mandli a zakulatíme. Kuličku obalíme v kokosu, můžeme vytvořit očka i ouška. Nebo k tomu můžeme pustit děti a nechat to na jejich fantazii. Třeba se jim podaří i sněhulák. J
Vánoční perníčky
Suroviny:          ½ másla
                         40 dkg hladké mouky
                         15 dkg mletého cukru
                         2 celá vejce
                         4 lžíce medu
                         ½ prášku perníkového koření
Postup: Těsto zpracujeme a necháme jednu hodinu odpočinout.
             Poté k tomu stačí pustit děti a jejich bujnou fantazii. J Sami budete překvapení, co vaše děti dovedou.






 
Hláska -D-
Hrot jazyka se opírá za horní zuby. Nedaří-li se nápodoba, necháme dítě vyslovovat -N- stiskneme nos a ozve se -D-.
                           slabiky: da, de, dy, do, du, dou
                   slova: datel, dárek, daleko, datum, dále, voda, nehoda, bouda, den, deník, deka, devět, delfín, leden, dudek, bude, dým, dýchá, Dyje, dýmka, mladý, odmyká, domov, dolina, dotaz, dohra, dotek, dopoledne, dort, Adolf, Dunaj, dukát, důstojník, dům, dupá, dutina, doupě, doufá, doutná, doutník,…
              věty: Dudák dudá na dudy. Datel usedl na dvůr. Voda padá do hlubiny. Kdy budou prázdniny? Po dešti bývá duha. Nemám ani dukát. Vodopád hučí. Důstojník dává rozkazy. V důlku je dvacet kuliček.
Hláska -T-
Tuto hlásku tvoříme při rtech a zubech mírně vzdálených. Hrot jazyka se opírá za horní řezáky. Nejdříve nacvičujeme polohu jazyka a pak vzduchovou explozi.
  slabiky: ta, te, ty, to, tu, tou
   slova: táta, tábor, tabule, tank, tanec, talíř, lítá, vata, tele, otec, teplo, televize, telefon, tesař, mete, týden, tygr, tykadlo, tykev, týdeník, motýl, tón, topol, topič, topinka, továrna, topivo, motto, kolotoč, traktor, tucet, tučný, tučňák, tunel, tulipán, tuha, motouz, touha, troubí, trouba,…
 věty: Táta volá tetu.  Tabule je umytá. Toník na ní počítá. Teta Ančí ráda tančí. Trubač troubí na trumpetu. Traktor má silný motor. Máte také telefon / televizi? U stolu stojí otec. Sestra stele postele. Tykev je tlustá. Motáme kousek motouzu. Tvoje tvář je červená. V létě je teplo.



Rady pro rodiče - Děti a nachlazení
Typické příznaky nachlazení:
*    pálení a škrabání v krku, bolesti hlavy
*    ucpaný nos, později vodnatá rýma
*    celková únava, zvýšená teplota, zimnice
Základní opatření při nachlazení:
*    nemocný má mít dostatečný klid na lůžku
*    pravidelný pitný režim
*    lehkou stravu bohatou na vitaminy a minerály
*    místnost, kde se pacient nachází, několikrát denně pořádně vyvětráme
 Snižování horečky:
            Horečku se snažíme snižovat především alternativně, to znamená popíjení čaje z bezového a lipového květu v poměru 1:1. A studenými zábaly, nejdříve jen nohou, při vysoké horečce pak celého těla. Horečka je totiž obranná reakce organismu, který tak sám bojuje s choroboplodnými zárodky. Pokud vysokou teplotu začneme ihned snižovat chemickými léky,
nedáme tělu šanci, což není dobré.
Ucpaný nos pomůže uvolnit inhalace:
Do mísy s horkou (ne vroucí!) vodou nakapeme 1 kapku levandulového, 1 kapku tympánového éterického oleje a přidáme k tomu ještě 2 lžíce mořské soli (nejlépe z mrtvého moře). Dítěti zakryjeme hlavu ručníkem a držíme ji asi 25 cm od mísy, aby zachytilo stoupající páru. Snažíme se mu vysvětlit, aby vdechovalo nosem.
!!!!! Nikdy dítě nenecháme bez dozoru !!!!!
Nachlazení velmi ulehčí aromaterapie:
Do misky v aromalampě nalijeme 2 lžíce vody a do ní přidáme 1 kapku eukalyptového, 1 kapku tea tree a 1 kapku levandulového éterického oleje. Pak zapálíme svíčku a necháme provonět místnost, kde se malý pacient nachází. Takto postupujeme 2x denně. Pozor na kvalitu éterických olejů, musí mít na etiketě uvedeno, že jsou 100% přírodní, jiné nikdy nekupujeme, protože obsahují syntetické přísady (i například 95%).
 Zimní čajík pro celou rodinu:
Potřebujeme: 1 lžička květu bezu, 1 lžička květu lípy, 1 lžička jahodníku, 1 lžička maliníku, 1 lžička kopřivy, dva kousky kořene lékořice
Postup: Výše uvedené byliny přelijeme 1,5 litrem vroucí vody a necháme 15 minut louhovat. Po uplynutí této doby přecedíme, nalijeme do termosky a celá rodina popíjí po doušcích během celého dne. Tento čaj dopřáváme rodině 3 x týdně.
Pro děti používáme následující ředění:
*     do 2 let věku – 1 čajovou lžičku již hotového
čaje zředíme s 2 dcl čisté vody
*     od 3 do 5 let - 2 čajové lžičky již hotového čaje
zředíme s 2 dcl čisté vody
*     pak už ředit nemusíme.                                                autorka: Simona Grygárková, Dis






Bylinky z naší zahrádky
Levandule
Stále zelený keřík s úzkými, našedlými listy a obvykle fialovým květem.
K čemu nám levandule je?
 Sušené květy se už tradičně používají pro přípravu čaje, který má relaxační a uklidňující účinky. Takový čaj je vhodný všude tam, kde bojujeme s neduhy jako je nespavost, nervozita, stres, deprese, pocity napětí nebo bolesti hlavy. Přidávat ji můžeme i do bylinného čaje pro léčbu nemocí z nachlazení spojených s dýchacími problémy jako je angína, chřipka, rýma, bronchitida, zánět dutin a podobně.
Kerblík
Kerblík je nenáročná, rychle rostoucí jednoletka s výtečnou chutí a jedinečnou vůní.
Nejlepší chuť listy kerblíku mají čerstvé a mladé. Sklízíme je proto ještě předtím, než rostlina rozkvete. K pokrmům je přidáváme, pokud to jde, až na závěr vaření – uchovají si tak chuť, vůni a více prospěšných látek. Listy kerblíku také podporují zdravé trávení.
Pstruh s kerblíkovou nádivkou
4 pstruhy, 8 polévkových lžic strouhanky, šálek čerstvých listů kerblíku, šťáva a kůra z jednoho citronu, 2 červené cibulky, sůl, máslo a olivový olej, čerstvou petrželku (zelené)
1.         V míse smícháme strouhanku, šťávu a kůru z citronu a šálek čerstvého kerblíku.
2.         Na másle a olivovém oleji orestujeme na kolečka pokrájenou cibulku a přidáme do mísy a nádivku osolíme.
3.         Nádivkou naplníme čtyři pstruhy. Pokládáme je na hoblinky másla zabalené do alobalu nebo pečícího papíru. Pečeme čtvrt hodiny při teplotě 180°C. Na konec je ještě pět minut z každé strany ugrilujeme. (Případně je po celou dobu grilujeme zabalené v alobalu, který na posledních pár minut odkryjeme.)
4.         Podáváme posypané čerstvým kerblíkem a petrželkou.
Zajímavé publikace
Proč jsou šťastné děti šťastné
Biddulph Steve
Proč je tolik lidí nešťastných? Mnozí rodiče způsobují svým dětem celoživotní problémy tím, že je učí mít negativní vztah k sobě samým. Steve Biddulph ve své praktické a humorně napsané knize nabízí pomoc při komunikaci s dětmi od nejútlejšího věku až do doby dospívání.
Nápaditým způsobem probírá důležitá témata:
- pozitivní a asertivní výchova
- význam širší rodiny a dalších vztahů pro rozvoj dítěte
- pomoc dětí s domácími pracemi
- jak reagovat na dětský vzdor
- jak pomoci dětem vyrovnat se s nepříjemnými zážitky
- jak pomoci dětem lépe se vyjadřovat
Při tom všem povzbuzuje rodiče, aby byli víc sami sebou, přísnější a současně láskyplnější, pevnější i uvolněnější. Ukazuje, jak opustit staré negativní přístupy k dětem a plně prožívat radost z nich i ze života. 


Můžete si zapůjčit z naší knihovny
*        Svět dinosaurů – Rupert Matthews
*        Hádanky pro předškoláky od 3-4 let
*        Pohádky z Větrné Lhotky – Daniela Fisherová
*        Je vaše dítě připraveno do první třídy? – Jaroslava Budíková, Patricie Krušinová, Pavla Kuncová
*        Co mi povíš, Matěji? – Markéta Hrubínová
Dětičky a jejich perličky 
  Děti, která jména začíná na písmenko „S“…?“     …Satelit…
  Když slepička má miminko kuřátko, jaké miminko má kravička…?“           …Kozu…
A paní učitelko, kolik je vám vlastně roků?“    „Víc než tobě.“
       „Ahaaa.. tak to bude asi sto…“  
Zprávičky z Hradčovské
školičky
Časopis mateřské školy
nejen pro rodiče
Číslo 1 - září, říjen, listopad 2013
1.ročník
   
MOTTO:
JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA - ČTYŘI ROČNÍ OBDOBÍ.
I KDYŽ ZIMA BÝVÁ PRIMA, NIKDO Z NÁS SE NEZLOBÍ,
ŽE UŽ JARO ZLATÝM KLÍČKEM CESTU K LÉTU ODMYKÁ,
A ŽE S VĚTREM PŘIJDE PODZIM, TO JE PRAVDA ODVĚKÁ.
WWW.MSHRADCOVICE.BLOGSPOT.CZ
Rady pro rodiče
Jak motivovat dítě, aby nebylo v jídle tak vybíravé?
Každá rodina je specifická v repertoáru a přípravě jídla a má vlastní zvyklosti. Některá jídla vůbec nevaří nebo nezná, jiná se výrazně liší od stejných jídel, připravených v jiných rodinách nebo ve škole. Když se pak stane, že dítě dostane jídlo, které nezná, odmítne je. Ale jsou děti, které jedí nerady, ať jsou doma nebo ve školním zařízení. Jídlo je pro ně jen nutností, anebo vyžadují jen některý sortiment jídla, což nelze vždy akceptovat, zejména z hlediska fyzického
a duševního rozvoje dítěte.
A co s tím?
Nejdříve je třeba vzít na zřetel, že v chutích každého z nás jsou značné rozdíly. Navíc se chutě mění v průběhu času. To, že dítě nejí maso ani zeleninu nebo nepije mléko, neznamená, že to nebude konzumovat o pár let později. Není z toho nutné dělat závažný problém. Respektujme tedy to, že dítě, podobně jako dospělý, nejí všechno. Někdy úplně stačí, když z neoblíbeného jídla zmizí nějaká ingredience a je po problému. Představa, že dítě musí sníst každé jídlo, které dostane na talíři, není úplně nejlepší. Hledejte způsoby, jak případně nahradit chybějící látku a přitom vyhovět dítěti.
Zkuste nabídnout minidávku
Co třeba zkusit testovací minidávku a motivovat ho něčím, na co by se těšilo. Nedávejte dítěti nikdy na talíř víc, než chce, nebo když víte, že není schopno to sníst. Větší porce ho může odrazovat a demotivovat. Doma nebývá problém si přidat. Respektujte i to, že každý z nás někdy neodhadne dobře své chutě a množství jídla, které sní. U dětí
to platí častěji než u dospělých.
Motivace? Třeba tahle - do okna se dívá žirafa
Některé dítě odmítá z principu téměř všechno jídlo. Není správné chystat něco jiného, protože si to zamanulo. Stalo by se to zvyklostí a my se staneme otrokářským objektem dítěte. Zkuste si vzít na pomoc nějakou motivaci: "Jez, protože do okna se dívá žirafa. Má dlouhatánský krk a dívá se až k nám a chce vidět, jak dobře jíš". Když dítě namítne, že ji nevidí, nenechte se odradita argumentujte podle vlastní fantazie ( teď se schovala, protože sis neukousl ...)
Využijte vlastní fantazii
Pokud zná dítě pohádku o Budulínkovi, zkuste tuhle motivaci. Jez, nebo přiběhne liška a všechno ti sní, jako tomu Budulínkovi hrášek. Lze to aplikovat na jakoukoliv pohádku,
hračky apod.).
Vaše fantazie může být bezmezná.
  autor článku: Jiřina Nováková
Cvičíme svůj jazýček
Dechové cvičení
Nádech: vdechnout nenásilně nosem, bez zvedání ramen, cvičit lze v leže, ve stoje
            Motivace – vůně květin, ovoce, lesa, čerstvě pořezaného dřeva
Výdech: cílem je nejpomalejší výdech
            Motivace         na hada                       - sssssssssssssssssssss
                                   na včelu, vosu             - zzzzzzzzzzzzzzzzzz
                                   na vlak                        - ššššššššššššššššššššš
                                   na fítr                          - fíííííííííííííííííííííííííííí
                                   na sirénu                     - uíuíuíuíuíuíuíuíuíuí
                                   na sovu                       - huuuuuuuuuuuuuuu
Cvičíme polohování a pohyblivost jazyka
Houpačka       - ústa široce otevřená, špička vypláznutého jazyka se hýbá nahoru a dolů
Mlsná kočička - vypláznutý jazyk krouživým pohybem oblizuje horní a dolní ret
Kartáček         - otevřená ústa, jazyk jezdí po horních a dolních zubech
Sekačka          - otevřená ústa, vypláznutý jazyk se pohybuje v koutcích vpravo, vlevo
Ping-pong       - střídavě jazyk vytváří bouličky v pravé a levé tváři
Koníček          - mlaskání jazykem na horní patro
Kladívko         - ťukání špičkou jazyka na patrovém výběžku za horními řezáky spojení s
                        hláskou TTTTTTT…………. DDDDDDD
Traktor            - ťukání špičkou jazyka na patrovém výběžku za horními řezáky vyslovujeme
                        TDN – TDN – TDN – TDN – TDN – postupně zrychlujeme
Zpěv na slabiky – lalalala, tatatata, dadadada,…
Breptadla
Ne ne ne bene bene
Mana mana mana
Miny miny miny
Lililililililililililililili
Cupity cupity cupity
Jedeme jedeme jedeme
Tydli midli tydli midli
Ratata ratata ratata
Vlky plky vlky plky
Hele tele hele tele
Pinky linky pinky linky
Dupity dupity dupity
Kolo jelo kolo jelo   …………… ve fantazii se meze nekladou J
J Dětičky a jejich perličky J
J Děti si přinesli do školky ovoce a mimo jiné byl mezi nimi i ananas. Při přípravě ovoce do   ovocného salátu se p. učitelka ptala jestli děti ví, kde takový ananas roste.
      Ze stolečků se ozvalo… V ZOO..
J Po cestě k autobusu do divadla se z vláčku dětí ozvalo…
      A pustí nám tu pohádku na DVD?
J V divadle při čekání na pohádku…
      A dostaneme aj popcorn?
 J Paní učitelka chválila chlapečka, že dnes pěkně hrál na flétnu. A jeho reakce..?
      Včera jsem vydělal moc semínek z dýně.
J Paní učitelka se ptá dětí, co dělali o víkendu. „Já jsem čuměl na televizi…“
J (Výukový program – Mravenčí říše) Paní Kadlecová se ptá dětí, co se stane s vajíčkem, které nese mravenec… „Čekají až z toho budou děcka…“
Pekli jsme – připravte si s dětmi
Třída veverek se rozhodla, že z cukety, kterou jsme si sami vypěstovali na naší školkovké zahrádce, upečou buchtu pro všechny děti.
A co jsme do ní všechno dali?
Cuketová buchta
1 hrnek cukru
1 hrnek oleje
3 vejce
3 hrnky polohrubé mouky
2 hrnky na hrubo nastrouhané cukety
2 lžíce kakaa
1 lžíce skořice
1 vanilkový cukr
1 prášek do pečiva
Nejdříve cukr, olej a žloutky utřeme do jemna, poté postupně přidáváme ostatní suroviny.


Přejeme dobrou chuť ! J
Bylinky z naší zahrádky
Šalvěj neboli babské ucho
Šalvěj je známá svými dezinfekčními, antibakteriálními a antivirózními účinky. Pokud nás přepadne rýma, kašel, chřipka, angína a jiné nemoci dýchacích cest, čaj ze šalvěje nám může být velkým pomocníkem. Nálev ze šalvěje je výborný jako kloktadlo při bolesti v krku.
Šalvějový čaj
1 vrchovatá čajová lžička sušené šalvěje na 0,25 l horké vody .
Necháme asi 5 minut vyluhovat a pijeme po doušcích.
(Pro vnější aplikaci je možné použít poměrově větší množství sušené šalvěje.)
Máta
Tlumí a odstraňuje křeče, zmírňuje nadýmání, působí dezinfekčně.
V silnější koncentraci působí mentol na kůži místní znecitlivění.
Mátové bonbóny proti kašli
120g medu
100g krystalového cukru
2 lžíce velmi silného mátového čaje
Šťáva z poloviny citronu
Med, krystalový cukr a citronovou šťávu vaříme tak dlouho, až při zkoušce drátěným očkem získáme “velkou perlu“ (kapka cukru s medem tvrdne na talíři) a přidáme dvě lžíce velmi silného mátového čaje.
Ještě chvíli povaříme a pak hmotu vylijeme na navlhčenou desku.
Mokrým nožem krájíme na kostečky.
Po ztuhnutí ukládáme do skleničky pod víčko.
Mátový sirup
5l vody svaříme se 100g kyseliny citronové a necháme zhládnout. Poté přidáme hooodně (maminka říká plnou náruč) J nařezané, nemyté máty. 24 hodin luhujeme. Poté přecedíme. Na 1 litr tekutiny přidáme 1kg cukru. Rozmícháme a plníme do čistých sklenek.
Den plný zážitků
Nebojsa, neboj sa…
Dne 8.10.2013 jsme s našimi dětmi vyrazili autobusem do UH. Brodu na divadelní představení 
Nebojsa v čarovném lese.
Taktéž s námi jely děti z mateřské školy Drslavice.
V UH. Brodě na pohádku čekala spousta dalších školek.
Pohádka děti velmi zaujala a užívaly si každou minutu.
Po představení nám nadšeně vyprávěly své zážitky.

( S některými jsme se podělili již v příspěvku Dětičky a jejich perličky.)
… a vzhůru do oblak
Ještě ten den nás čekala Drakiáda, která proběhla na Škubáncích. Počasí nám skvěle vyšlo a bylo krásně teplo. I když jsme se od rána báli, že nebude foukat vítr, na poslední chvíli se vše otočilo a draci létali do neuvěřitelných výšek.
Účast na Drakiádě byla hojná a zabavili se jak                  
rodiče, tak i děti.   

Na závěr rozdaly paní učitelky z MŠ    a ZŠ malé dráčky  do květináče a bonbóny různých příchutí.                    
Děkujeme všem za účast a těšíme se opět za rok.